Sunday, May 25, 2008

SYABAS CIKGU FARIZ MUSA


Masih setia Bersama PKR

LIPUTAN saya ke atas laporan polis yang dibuat Ketua AMK Terengganu, Fariz Musa atas ajakan sahabat penulis (harakah) telah menemukan saya kembali dengannya. Dah lama jugaklah tak ketemu dgn Cikgu Fariz ni. Maklumlah dia dah ada tanggungjawab besar sekarang, lebih-lebih lagi sejak menyandang jawatan Timbalan AMK PKR Pusat.

Bila lama tak bersua muka, tentulah timbul perasaan nak bersembang macam dulu, maklumlah masa mula-mula berjuang dulu banyak masa bersama. Alhamdulillah, ingatkan dah tak perasan, tetapi bila selesai membaca kenyataan akhbarnya berkaitan laporan polis ke atas geng 6 jahanam, beliau menyapa saya, dan kami bersalam erat.

Wah! Makin bersemangat Cikgu Fariz sekarang ni. Saya adalah tanya macamana perkembangan? Jawabnya, macamnilah sibuk selalu. Banyak habiskan masa di Kemaman (tempat beliau jadi calon MP) dan di sekitar Marang (kawasan kampung dia lah tu).

Mung kerje mende la ning? Saya bertanya..."buat masa sekarang, aku tanam semua anggur-anggur yang ada," katanya bermaksud (menggangurlah tu). Hehe..padan muka, nak sangat berhenti jadi cikgu, la ni ...nah! Tanam anggur. Kalau menang PRU baru-baru ini bolehlah elaun sikit, kan!

Namun, disebalik tekanan yang diterimanya, saya yang mengenali beliau sejak mula Dato' Anwar 'dikenakan' oleh Chet Det, Cikgu Fariz seorang pejuang tulen. Jauh dalam sudut hati, saya tabik kepada beliau yang boleh dikatakan hampir tinggal keseorangan memperjuangkan keadilan melalui PKR. Orang yang ada yang datang dan ada yang pergi.

Seorang bekas guru yang ditendang sesuka hati oleh kerajaan BN. Merangkak di Sekolah Orang Asli Sungai Pergam di Kemaman, kemudian dihantar pula ke SK C di Negeri Sembilan telah membuatkan jiwanya semakin hebat. Beliau tidak menyesal tidak dinaikkan ke DG41 w/pun sudah lama memegang segulung ijazah. Kini beliua menumpukan sepenuh masa dalam AMK PKR...syabas Cikgu Fariz.

Insyaallah, suatu hari anak-anak murid cikgu akan kenang dan mungkin bangga bahawa bekas gurunya telah menjadi Menteri atau timbalan Menteri Pelajaran Malaysia apabila Pakatan Rakyat Menang dan menguasai Kerajaan Persekutuan. Insyaallah!

Tabik Cikgu Fariz.

2 comments:

maklumat said...

stFariz Musa nie kalau korang nak tau bukannya bagus mana pun..... tak minat pun jadi cikgu..... kelas pun kadang-kadang 'tuang' (selalu jugak).... Masa di MPKTBR dulu pun .... masa jadi YDP apa dia buat ?????? Guru pelatih MPKTBR sesi 1990 -1993 tentu kenal siapa Fariz Musa nie.... exam pun ada paper kantoi....

aslian said...

Biasalah kechek banyok, keja wojik la kurang. Sama je ngan calon PKR Parlimen Rembau tu, masa kat maktab dulu kaki tuang kelas. Sekarang ni nak jadi jaguh kampung.