Wednesday, May 7, 2008

BODOHNYA LULUSAN UiTM INI



Apa Punya Banggang!

Perkara bodoh lagi ajaib telah berlaku di negara kita. Beretempat di Shah Alam, seorang lulusan UiTM di situ telah membuat laporan polis berkaitan kegagalan pihak kerajaan SElangor mengotakan janjinya menurunkan cukai sebanyak 20%.

Dalam tafsiran sebenar, lulusan Universiti itu bukan sahaja bodoh, tetapi masyarkat boleh membuat andaian..."macamanalah budak tu boleh masuk 'U'". Mungkin ini kes pertama berlaku di negara kita dan boleh dicatat dalam Malaysian Guieness Record.

Daripada beliau membuat laporan tak masuk akal tu, lebih baik beliau buat laporan terhadap kerajaan Malaysia yang gagal mengikut kehendak perlembagaan yang menyatakan pendidikan di negara ini adalah menjadi tanggungjawab sosial kerajaan. Begitu juga perihal kesihatan. Sebab apa dia tak pikir panjang hal itu dan buat laporan polis? Mana tau menang kes, semua pelajar di negara ini baik dari tadika hingga ke Universiti akan belaja secara percuma.

Malahan, beliau pula tak payah sibuk-sibuk nak bayar balik pinjaman belajanya yang membebankan. Entahlah...apa nak jadi dengan mamat sorang ni pun tak taulah. Yang kelakornyer..polis akan siasat kes ini.

7 comments:

Saiful Bahari said...

Ilmu adalah pelita dalam kehidupan.........
Tiada ilmu manusia tiada bertamadun....
Menuntut ilmu suruhan agama dalam ISLAM...
Kepada mukallaf menuntut ilmu adalah menjadi fardhu.......
Seperti kata IMAM Ghazali.....
"Ketahui Oleh Mu..." bermakna mukallaf mesti tahu.....
macam mana nak tahu??.......
Kena tuntut ilmu laa maksudnya....

Ilmu yang baik.....akan menghasilkan akibat yang baik...
Ilmu yang jahat akan menghasilkan akibat yang keji.....

Apabila AKAL diuruskan dengan ILMU maka manusia akan berjaya dari tipu helah NAFSU nya...

Tapi sayang seribu kali sayang.....
manusia akhir zaman alpa jua.......
ILMU DITUNTUT TAPI NAFSU YANG DOMINAN....AKAL TIADA DIMANFAATKAN.

Yang tinggal hanya segulung kertas yang tiada dapat menolong tuannya dihadapan hari pengadilan yang agung....

wallahu a'lam

pirah lah said...

zaman sekarang, graduan byk tak ada kerja. So, mereka akan cipta apa jua situasi yang dirasakan boleh menaikkan nama. Mana tahu akan dipuja org yang berkenan.

Wallahualam!

kamarul said...

sekurang-kurangnya dia masuk universiti.. ko asuk ke? kalau masuk ipta alhamdulillah tak sia sia umno buat ipta keluarkan orang macam ko

Sukatikaulah said...

UMNO buat ipta pun pakai duit rakyat.Sapa pun yang memerintah akan melaksanakan pembangunan yang serupa.cuma pemimpin umno tu sambil membangunkan negara...sempat lagi kapur sejuta dua duit rakyat untuk kepentingan diri sendiri.

pirah lah said...

org macam lu kamarul....hampeh bersepah kat Malaysia nih.....nak bagi komen pakailah otak sikit. Kerajaan BN yg ada la ni adalah kerajaan paling memalukan di dunia...hang tau tak?

kamarul said...

tu lah buta hati dan perut

Saiful Bahari said...

orang yang bijaksana adalah mereka yang mengingati akan mati dan bersedia untuk menghadapinya....

wallahu a'lam