Saturday, May 31, 2008

JADUAL SUKMA TERTUNDA


Penganjuran Sukma Makin Kelam Kabut

SELEPAS dihidangkan dengan situasi kelam kabut sepanjang penganjuran Sukma ke XII menjelang majlis perasmian hari ini (31 Mei 2008), pihak penganjur dilihat semakin berserabut dengan masalah jadual pertandingan pula.

Terkini masalah penjadualan pertandingan melibatkan permainan hoki wanita. Ketika bahang saingan membara untuk dimulakan, perlawanan hoki wanita yang akan dilangsungkan di Stadium Hoki Batu Buruk, Kuala Terengganu pada 1 Jun 2008 (Ahad) terpaksa ditunda lewat sehari daripada jadual asal berikutan masalah tiada bekalan air pancut menyirami padang.


Menurut sumber, ketika taklimat post-mortem perlawanan pembukaan hoki lelaki di Padang Hoki Kompleks Gong Badak, Setiausaha Persatuan Hoki Malaysia (PHM), Hashim Mohamed Yusof berkata, beliau terpaksa menghadapi serangan pihak media akibat perlawanan di Batu Buruk terpaksa ditangguhkan.

Katanya, perkara itu tidak dapat dielakkan akibat pemancut air yang akan digunakan, gagal disiapkan oleh pihak kontraktor yang berkaitan.

Secara keseluruhannya, kecacatan itu telah mencemarkan imej Terengganu sebagai penganjur Sukma kali ini. Sedangkan, perkara remeh tersebut sepatutnya sudah diselesaikan sebulan lebih awal. Perkara tersebut turut disahkan sendiri oleh MB Terengganu ketika ditemuramah oleh RTM selepas majlis menaikkan bendera hari ini.

Tinjauan Wartawan Buletin Online tiga hari sebelum majlis perasmian turut menceritakan betapa daifnya persiapan yang dilakukan di Stadium Hoki Batu Buruk itu (lihat gambar). Manakala tinjauan juga dilakukan di dalam stadium utama Kompleks Gong Badak, iaitu sekitar 9 jam sebelum majlis perasmian diadakan, menunjukkan pekerja kontrak masih bertungkus lumus menyiapkan garisan dan nombor di atas trek.

Segala kepincangan dan masalah teknikal yang berlaku disepanjang penganjuran Sukma kali ini menunjukkan betapa pihak bertanggungjawab gagal menyelesaikan masalah tersebut pada tarik yang sepatutnya. Semuanya itu akan menjadi catatan dan buah mulut semua orang termasuk delegate dan kontigen yang hadir.

No comments: