Monday, May 12, 2008

PERBAHASAN DI PARLIMEN


Mana Wakil Rakyat Kita?

Agak malang bagi pengundi-pengundi di sesuatu kawasan yang telah memilih Wakil Rakyat ke Parlimen yang hanya menjadi pendengar setia. Ahli Parlimen yang dipilih agaknya begitu selesa apabila hasrat mereka menjadi YB sudah tercapai.

Peduli apa aku orang mengemukakan usul di Parlimen. Lagi banyak Wakil Rakyat lain berhujah lagi seronok aku releks. Waduh...waduh..bukan main lagi yer! Sebenarnya, itulah rupa YB saudara di Parlimen. Mana-mana yang terkena pasti 'terchili' kan?

Walaupun kita tahu masa untuk berhujah di Parlimen terlalu singkat, namun dalam masa yang singkat itu juga, saban tahun kita hanya melihat YB yang familiar sahaja berhujah dan bergaduh. Mana yang lain?

Jika setakat masuk Parlimen nak rehat dan habis Parlimen masa nak pergi shopping dengan Mak Datin, baik awal-awal lagilah tolak pencalonan untuk jadi MP. Buang masa saja. Ana pun rasa sedih gak bila MP tempat ana hanya terkebil-kebil dalam Parlimen. Dahlah usia gayut..entah jumpa ke tidak cari kerusi dalam dewan.

Hentam sajalah YB..asalkan cukup bulan 'FULUS' masyuk. Ada peluang, rembat projek. Lagipun nak jadi MP bukan senang nak dapat. Nak kekal sepenggal lagi manalah tahu lekat atau tidak.

No comments: