Thursday, November 27, 2008

DESAKAN HIDUP JADIKAN GOLONGAN MUDA MINAT POLITIK



Akibat desakan hidup dan kesempitan yang dilalui masyarakat sejak kebelakangan ini ekoran keadaan ekonomi tidak menentu telah menarik minat golongan muda mendekati politik tanahair.

Kesedaran golongan ini dilihat semakin menunjukkan perkembagan positif disebabkan keinginan mereka melakukan perubahan hidup ke arah yang lebih sempurna. Ianya begitu menular di kalangan mereka bukan sahaja tertarik dengan senerio politik semasa malah, sudah menjadi tanggungjawab untuk menentukan kepimpinan dalam kerajaan.

Timbalan Persuruhjaya Pas Terengganu, Datuk Wan Abdul Mutalib Embong berkata, tindakan golongan itu bukanlah mengejutkan kerana mereka sudah tiba masanya untuk mendekati politik bagi mengubah situasi semasa demi sebuah kehidupan yang harmoni.


Menurutnya, Pas akan menyediakan platform dan menjalankan pelbagai pendekatan yang sebaik mungkin bagi golongan ini untuk menarik minat golongan muda ini. Ianya penting kerana mereka merupakan golongan yang akan menjadi pemimpin pada masa depan.

“Kita lihat desakan hidup semakin meningkat bolehlah dijadikan kayu ukur bagaimana golongan muda ini berminat terhadap politik di samping mahukan perubahan yang lebih baik.

“Keadaan dan landskap politik semasa turut mendorong mereka menunjukkan minat dalam politik, walaupun suatu ketika dulu mereka meminggirkannya,” katanya ketika mengulas pengumuman Timbalan Persuruhjaya Pilihanraya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkaitan kemungkinan dua juta golongan muda yang berpotensi tersenarai dalam daftar pemilih menjelang pilihanraya ke-13.

Namun begitu, golongan itu juga tidak boleh disalahkan sekiranya mereka tidak meminati politik ekoran kepincangan dan sikap nagetif yang ditunjukkan oleh mereka yang tidak beretika.

Wan Abdul Mtalib berkata, Dewan Ulama, Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat sentiasa menjalankan pelbagai aktiviti dan pendekatan bagi menarik minat golongan muda ini menyertai parti itu bagi memastikannya terus kukuh pada masa hadapan.

“Sayap parti kini giat mencari pendekatan yang lebih meyakinkan untuk menarik golongan berkenaan mendekati dan seterusnya menyertai Pas.

“Golongan itu merupakan kumpulan yang penting kepada penentu keputusan pilihanraya, di samping mewarisi kepimpinan negara. Oleh itu, ianya memerlukan kesedaran tinggi di kalangan mereka bagi memastikan mereka menunaikan hak dalam melakukan perubahan,” katanya lagi.

No comments: