Saturday, May 24, 2008

MALAYSIA TERUS BERPUTIH MATA


Sikap Acuh Tak Acuh Pemimpin BN Membawa Padah

SELURUH dunia sudah mengetahui bagaimana Malaysia Kalah dengan pukulan 'TKO' ditangan Singapura (Baca Singapork) ke atas tuntutan Pulau Batu Putih di Penghujung Tanjung Pengerang Johor.

Tidak kiralah apa jua rasional mahkamah antarabangsa (ICJ) dalam pengulungan hujahnya, hakikatnya negara kita tewas lagi di tangan negara mini Yahudi, Singapork. Memang Malaysia sebuah negara malang di mata rakyatnya sendiri. Tidak perlu kita menuding jari menyalahkan orang lain, dalam hal ini, kita hanya perlu melihat peranan Amno dalam menangani kes ini. Adakah kerajaan BN yang bersalah?Sejak sekian lama, seingat saya sewaktu isu Pulau Batu Putih ini dibangkitkan, rasanya adalah daripada pihak PAS di sekitar tahun 1990 an, atau mungkin lebih awal dari itu lagi.Masih terngiang-giang di telinga pada tahun 1991, ketika saya masih menuntut di Maktab Perguruan Temenggung Ibrahim, Johor Baharu, saya ada terlibat dalam satu ceramah Haji Mohd Sabu di Dewan Dato On, Larkin. Ketika itu Mohd Sabu begitu bersemangat menyampaikan ceramahnya bertajuk, "Selamatkan Pulau Batu Putih".

Mungkin pada hemat saya pada masa itu pihak berkuasa Singapork sudah mula memainkan peranannya untuk menguasai Pulau Tersebut. Diberitakan mereka mula mengawal Pulau itu dan mendirikan penempatan untuk tentera mereka berkawal. Malangnya, rejim Amno hanya mendiamkan diri dan tidak sedikit pun memberi amaran kepada Singapork. Hanya penceramah PAS yang ke hulu dan ke hilir mempertahankan Pulau Batu Putih.

Peranan Amno pula ketika itu adalah mengeluarkan kenyataan dengan membidas balik usaha yang dilakukan oleh PAS, sedangkan ia merupakan perjuangan melambangkan kedaulatan negara ini. Malah, ada di antara eramah-ceramah tersebut diganggu oleh puak-puak Amno yang tidak senang duduk dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak PAS.

Hasilnya; itulah pegangan Amno dan BN dalam soal Pulau Batu Putih. Mereka tidak berjuang sebagaimana mereka berjuang untuk mengekalkan Terengganu di bawah pemerintahan BN, mencari ruang untuk mengambil balik Kelantan dan pelbagai lagi yang mengambarkan bahawa perjuangan itu mempunyai agenda pribadi yang jelas akan memberikan kekayaan kepada mereka berbanding Pulau Batu Putih.

Ungkapan lesu dan aksi selamba kepimpinan BN menunjukkan bahawa mereka sudah awal-awal lagi tahu apa keputusan yang bakal diterima daripada ICJ di The Hauge, Belanda.

Kini rakyat boleh membuat perbandingan, siapa yang benar-benar memperjuangkan kedaulatan negara; samada PAS atau BN. Malaysia bukan sahaja tergadai Pulau tersebut, tetapi sudah banyak kehilangan maruah kepada negara mini Yahudi itu dalam banyak hal. Tak perlulah saya rungkaikan di sini kerana kita sememangnya tahu apa yang sudah tergadai kepada Singapork. Hanya satu yang boleh menyelamatkan negara, iaitu Pakatan Rakyat.

No comments: