Wednesday, May 14, 2008

AWAS PROPAGANDA KRISTIAN


Bahaya mazhab Kristian yg 'mirip'Islam

Sebuah sektsa dalam agama Kristian, cara peribadatannya hampir sama
dengan Islam. Sukar membezakan kristian gaya baru?

Ketika waktu Maghrib telah tiba, belasan pengunjung di Hotel Sahid Surabaya itu bergegas mengerjakan solat. Semuanya berkopiah dan dipimpin seorang imam. Namun, jangan keliru, mereka bukan kaum Muslimin yang sedang menunaikan kewajiban solat Mahgrib, tetapi mereka merupakan jamaah Kristian Ortodok. Kristian ortodok adalah sebuah sektsa (cabang) dalam agama Kristian.


Boleh jadi, orang awam akan terkeliru sebab sektsa ini memang angat mirip dan hampir sama perlakuannya dengan Islam. Bukan saja asalnya serumpun, Timur Tengah, tapi juga ritual dan tatacara peribadatannya hampir sama sahaja.

Cuba perhatikan ketika mereka melakukan solat (rujuk gambar). Selain berkopiah dan dipimpin seorang imam, bila berjamaah mereka juga menggunakan bahasa Arab. Malah, rukun solatnya pun hampir sama. Ada ruku' dan sujud.

Bezanya, bila kaum Muslimin diwajibkan solat 5 kali sehari, penganut Kristian ortodok lebih banyak lagi, iaitu 7 kali sehari setiap 3 jam; masing-masing dua rakaat. Mereka menyebutnya:sa'atul awwal (fajar/subuh), sa'atuts tsalis(dhuha), sa'atus sadis (zuhur),
sa'atut tis'ah (asar), sa'atul ghurub (maghrib), sa'atun naum (Isya'),
dan sa'atul layl (tengah malam).

Perkara yang sama juga berlaku pada amalan puasa. Puasa wajib bagi orang
Islam dilakukan selama sebulan dalam setahun, dikenal dengan shaumu ramadhan. Sedang pada Kristian ortodok disebut shaumil kabir (puasa 40 hari berturut-turut) yang dilakukan sekitar bulan April. Jika dalam Islam ada puasa sunat Isnin - Khamis, pada kristian ortodok dilakukan pada Rabu dan Jumaat, iaitu dalam rangka proses mengenang kesengsaraan Kristus.

Selain solat dan puasa, jamaah Kristian ortodok juga mengenal zakat. Zakat dalam ajaran Kristian ortodok, adalah satu persepuluh dari pendapatan.

Tolong Baca.Jangan biarkan kita di perbodohkan oleh org2 KAFIR.............
wallahualammmubissawab........

No comments: