Saturday, May 24, 2008

IDRIS JUSOH TIDAK MAHU MENYERAH KALAH


Tidak Mahu Letak Jawatan Pengerusi Perhubungan Umno Trg.

MANTAN Menteri Besar Terengganu, Idris Jusoh diberitakan tidak mahu mengalah dan meletakkan jawatannya sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu. Walaupun konsep dan tradisi Pengerusi Perhubungan Negeri kebiasaannya akan menjadi milik Menteri Besar secara automatik, ianya tidak sama sekali berlaku di Terengganu selepas krisis MB selesai.

Sebagaimana spekulasi yang diperkatakan kebanyakan masyarakat tempatan, Idris terus bertahan berdasarkan 'arahan' daripada bosnya di Putrajaya. Ini mengambarkan dendam kesumat Bodolah Badawi terhadap Ahmad Said. Ini juga bermakna secara tersiratnya, Idris dan Bodolah masih ingkar terhadap Istana Terengganu yang telah memilih Ahmad Said sebagai MB. Walaupun Istana Terengganu tidak ada hak terhadap perlembagaan parti politik, namun lakonan BN Terengganu jelas membelakangkan hasrat MPPR.

Dengan penjelasan Idris itu, ia seolah-olah menunjukkan bahawa kemelut BN Terengganu semakin parah. Ahmad Said sekarang berada dalam situasi "Umno-Pembangkang", maknanya badan Umno tetapi jiwa pembangkang.

Penjelasan Rosol Wahid selaku SU Perhubungan negeri bahawa tidak berlaku perpecahan dalam Umno Terengganu juga bagaikan golongan munafik yang bercakap lepas tanpa memikirkan kesan langsung terhadap kepimpinan MB baru itu. Keangkuhan Idris dan konco-konconya yang memang boleh diklaskan sebagai 'samseng' begitu jelas sekali.

Tindakan mereka itu dilihat sebagai balasan dan tekanan terhadap Ahmad Said. Harapan golongan penderhaka ini agar MB itu akan terus merasa tertekan dan melepaskan jawatannya dalam masa terdekat. Namun, beliau lupa bahawa dalam sesuatu kes sebegini, dalam ketahanan Ahmad Said bertahan, lama-kelamaan penyokong Amno sendiri akan melontarkan rasa benci kepada Idris dan kumpulannya itu.

Akhirnya, beliau pasti akan menerima aib ekoran kebebalannya mengkaji taktik pemimpin tertinggi Amno yang hanya akan melepaskan tangan apabila keadaan lebih memihak kepada Ahmad Said kelak. Sama-sama kita saksikan....kehancuran Amno semakin jelas!

No comments: