Tuesday, May 13, 2008

BILAKAH HARI ISTIMEWA PR?


Kami Sudah Bersedia!!!

JIKA selama ini masyarakat di negara kita dianugerahi dengan pelbagai hari istimewa untuk diraikan, bila pula agaknya akan muncul hari istimewa dari Pakatan Rakyat (PR)?

Masyarakat sudah sinonim dengan sambutan hari kemerdekaan negara, hari buruh, malah sambutan perayaan pelbagai kaum dan agama. Namun, ramai yang menanti, bilakah agaknya negara ini akan menyambut hari ‘PR’


‘PR’ boleh ditafsir dengan pelbagai makna atau akronim mengikut fahaman masing-masing. Ada yang mengelarkannya Pakatan Pembangkang, ada yang seronok menamakan sebagai Perubahan Rakyat, ada juga kata Permuafakatan Rakyat dan ada yang anggap PR adalah ‘PM Reverse’ untuk negara ini.

Biarlah dengan gelaran itu semua, tetapi persoalannya, bila mahu berubah? Akan munculkah hari istimewa itu, di mana kita akan menyaksikan tampuk kepimpinan kerajaan pusat akan bertukar tangan. Selepas Pilihanraya Umum ke-12 (PRU 12) baru-baru ini, banyak pihak dan invidu telah membuat bermacam spekulsi berkaitan tampuk pemerintahan negara. Rakyat disogok dengan andaian demi andaian yang sentiasa menghangatkan situasi, terutama kepimpinan tertinggi Barisan Nasional (BN).

Tidak pernah kita lihat bagaimana gusarnya barisan kepimpinan eksekutif BN hari ini selepas era perkongsian kuasa pada tahun 1960-an dahulu. Walaupun menangkis apa jua kenyataan pembangkang, pemimpin BN sebenarnya tidak senang duduk sebagaimana rutin keselesaan mereka sebelum ini.

Biarpun mengekalkan kuasa pemerintahan kerajaan pusat, namun dengan keupayaan PR merampas 4 buah negeri dan mengekalkan Kelantan ditampuk kekuasaan, ianya telah menjadikan BN bagai belut kekeringan air. Gempuran perang saraf yang dicanang oleh mantan Timbalan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim benar-benar menusuk kalbu, sehinggakan Pak Lah dan barisan ‘panglima’nya tidak putus-putus berkunjung ke Sabah dan Sarawak ‘menziarah’ rakan seperjuangan. Jauh sekali mahu bercakap kasar, bagi mengelak rasa salah faham.

“Jangan bimbang…tak lama lagi dah. Tunggulah! Ramai MP Sabah Sarawak yang datang berjumpa dengan kita, dan mereka hanya menunggu masa yang sesuai sahaja lagi. Kalau tak ada aral, 30 MP dari sana akan menyeberang ke PR dan membentuk kerajaan pusat yang baru…,” katanya yang merujuk kepada bayangan Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak akan melompat ke kem PR.

Hanya sekelumit kata-kata keramat itu, yang pada awalnya dipandang sepi dan sinis oleh kem BN, kini ianya menjadi satu igauan buruk buat mereka. Masakan boleh tidur lena jika diteliti setiap kenyataan balas oleh mereka terhadap Anwar Ibrahim.

Bimbang! Gusar! Takut!
Benar atau tidak?

Itulah yang melingkari benak pemimpin BN dan Umno sekarang. Malah kegusaran itu semakin menyerlahkan bahawa hari istimewa yang ditunggu-tunggu itu begitu hampir tiba. Jika selama ini Anwar dihina dan tiada dalam kamus mereka, kini Anwar menjadi onak yang paling berbisa. Setiap kata-kata Anwar direkod untuk diteliti, apakah ada kewajarannya. Lantaran jika tidak terpalit rasa malu, sudah tentu Pak Lah telah mengisytiharkan Anwar sebagai ‘musuh nombor satu negara’.

62 tahun usia Umno, lebih separuh abad BN memerintah negara Malaysia. Ramai yang mengatakan Umno dan BN sudah tua. Sudah ‘senja’ pemikiran pun sudah hanyut, apatah lagi ramai pemimpin itu yang cakap merapu, tidak masuk akal dan pakai hentam kromo sahaja.

‘Nyanyuk’lah tu maknanya. Betul ka?

Ditambah faktor persiktaran, dengan adanya kerajaan ‘tua’ di negara lain yang bertukar tangan menyebabkan BN rasa terlalu gerun. Itu merupakan isyarat jelas, suatu hari mereka akan menerima hakikat bahawa kekuasaan pasti akan lebur. Bukan hanya sekadar omong kosong, logiknya jika mengikut hukum alam sekalipun, yang berkuasa pasti akan rebah.

Telatah BN mudah diteka. Sejak sekian lama bersandiwara di sebalik aksi lakonan menjijikkan, segala kepincangan mereka sudah terserlah walau hanya dengan kekurangan sedikit kuasa. Tidak perlu pihak lain membuka rahsia, kalangan mereka sendiri begitu seronok merobek ‘pekung’ di dada. Itulah wajah BN. Ia juga rupa sebenar Umno. Bukan mendabik dada mengatakan PR yang diwakili PKR, PAS, dan DAP begitu baik dan sempurna. Tetapi pendekatan membela rakyat yang dikendong oleh mereka mengatasi sikap sambil lewa BN.

Benar, BN masih berkuasa. Tetapi mereka kini berkokok di atas pagar yang hampir tumbang. Terlalu banyak ‘tiang’ sokongan yang diperlukan untuk mengukuhkan struktur pagar itu. Namun, sampai bilakah tiang-tiang tersebut mampu bertahan. Lama kelamaan ia akan reput jua.

Cuba kita imbau kembali. Dalam hal ini, masyarakat saban hari ditokok dengan masalah daripada pihak BN yang gila ‘kepok’. Bagai ayam yang kehilangan tempat bertelur, ahli Yang Berhormat dan bekas exco kerajaan negeri BN di kebanyakkan negeri yang tewas dalam PRU ke-12, mereka secara melulu menghentam kepimpinan baru. Bagi mereka, orang lain selain BN tidak mampu mentadbir biarpun terbukti lebih cekap daripada mereka dari semua aspek.

Keangkuhan golongan ini akhirnya menerumuskan mereka kepada sikap riak yang pastinya akan membawa padah. Bukti selama 50 tahun lebih memerintah dengan menyusahkan sebahagian besar rakyat, BN langsung tidak memberi ruang selesa untuk PR membuktikan kewibawaan.

Kita tidak perlu membicarakan rancangan jangka panjang PR untuk kesejahteraan rakyat, hanya dengan melihat kelayakan dan kredibiliti ahli YB dari BN terutamanya Umno, dan dibandingkan dengan ‘talent’ yang ada pada ahli YB daripada PR, ianya jauh api dari panggang. Oleh itu, tidak hairanlah kini BN melalui detik-detik getir mempertahankan kekuasaan yang semakin menipis. Manakala pihak PR hanya menghitung detik untuk mendominasi kepimpinan negara, sekaligus menjadi penyelamat kepada agama dan bangsa untuk membuka satu lembaran baru dalam sejarah negara demokrasi ‘mati’ ini.

Dalam sedar atau tidak, kita tidak nafikan bahawa BN begitu hanyut dengan agenda ‘mengembung’kan perut mereka serta menyusahkan rakyat. Berpaksikan kepada slogan ‘Hanya BN Penyelamat Bangsa’, mereka pasti akan rebah dalam suasana tragis, malah mungkin sukar dipercayai.

Rasanya, rakyat sudah serik dengan segala perlakuan sumbang BN. Mereka tidak akan merasa rugi apa-apa pun sekiranya memilih PR untuk menerajui negara bersandarkan segala tawaran kontrak sosial yang menarik. Memandangkan pakar ekonomi dalam PR lebih hebat dan berupaya merangka pembangunan ekonomi mampan, maka ‘klausa’ itu amat membimbangkan kerajaan BN.

Lihat sahaja dalam pada mereka bermewah tanpa had, kini tiba-tiba sahaja mahu mengubah gaya hidup cara sederhana dan berjimat, kesannya mereka sendiri rasa tersentak lalu gagal mengikut rentak. Atas dasar itulah, apabila PR menawarkan pakej negara berkebajikan, rejim BN terus memperlekahkannya. Bukan tidak yakin, tetapi mahu menutup segala kebimbangan dalaman, selain memporak-perandakan rakyat dengan pelbagai kenyataan kurang matang.

Ingatlah para pemimpin BN, kekalahan mendadak dalam PRU baru-baru ini merupakan tsunami kecil sahaja. Gelombang ledakan tsunami kedua yang lebih dahsyat bakal menyusul. Dan mengikut teori asas hokum warna: Biru tidak akan mampu mempertahankan warna asalnya apabila dilanda campuran warna hijau, kuning dan biru laut. Hasilnya, mereka akan tenggelam serta lemas dalam kepungan warna-warna yang lebih menyerlah dan berwibawa tersebut.

3 comments:

kamarul said...

pakatan? (Conspiracy?).. heheh, yg nie baru betol temberang

pirah lah said...

TUnggulah masanya tuh!
Hanya orang tak percaya wujudnya Allah SWT sahaja yang bersikap riak dan sombong dan menganggap hanya mereka yang mampu memerintah. Tak percaya ada jatuh bangun, ada hidup mati dan kuasa tak berkuasa.

Harap2 lu kamrul, akan jadi macam kamal atartuk yang mati tak diterima bumi. Teruskanlah sokong BN yang sentiasa menipu rakyat tuh!

kamarul said...

PETALING JAYA: Seorang lagi bekas orang kanan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk S Nallakaruppan semalam, tampil membuat pendedahan mengenai pelbagai pembohongan yang pernah dibuat oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu.

Nallakaruppan yang kini Presiden Parti Bersatu India Malaysia, berkata, Anwar memang seorang yang hebat berkata-kata dan berpidato tetapi apa saja yang diucapkannya adalah tidak benar dan pembohongan semata-mata.

Malah, katanya semua tuduhan yang dilemparkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Tun Dr. Mahathir Mohamad terhadap Anwar adalah benar, tetapi dia begitu licik memutarbelitkan semuanya untuk mengabui mata orang ramai sehingga dilihat tidak bersalah.

"Anwar sering mendakwa dirinya tidak bersalah dan menuduh Dr Tun Dr. Mahathir menipu untuk menjatuhkannya. Sebenarnya, Dr Tun Dr. Mahathir adalah benar dan Anwar yang menipu... dia penipu besar dan hanya berjuang untuk kepentingan dirinya," katanya pada sidang media di sini, semalam.

Nallakaruppan yang pertama kali tampil membuat pendedahan mengenai Anwar berkata, beliau tidak berniat menyerang peribadi penasihat PKR itu, tetapi sudah tidak tahan melihat rakyat terus tertipu dengan janji kosong yang hanya untuk memenuhi impiannya menjadi Perdana Menteri.