Thursday, October 30, 2008

PENAGGUHAN PEMBELIAN EURO DAN HELIKOPTER BOLEH SELAMATKAN DUIT RAKYAT


Serangan dan tuntutan berterusan rakyat dan NGO'S yang prihatin dengan penyalahggunaan wang rakyat dalam usaha pihak kerajaan BN membelanjakan sewenang-wenangnya agak berkesan sehari dua ini.

Laporan polis dan bantahan yang dilakukan oleh AMK Parti Keadilan Rakyat (PKR) terhadap Najib yang menerima bidaan membeli Eurocopter bagi menggantikan Nuri telah merenjatkan bakal PM Malaysia itu. Dengan tidak semena-mena proses jual beli terpaksa dihentikan akibat jurang (margin) harga dan keuntungan adalah melampau. Malah, kesan bantahan itu juga dapat menyekat pihak kerajaan berurus niaga dalam satu lagi pembelian 21 buah Helikopter untuk kegunaan PDRM.

Kedua-dua projek urusniaga itu amat ketara dan melibatkan wang berbillion ringgit. Sedangkan dalam masa yang sama kadar inflasi negara semakin meningkat. Bukan sekatan itu yang mahu dibincangkan, namun ketelusan memainkan peranan yang penting.

Sebenarnya jika rakyat negara ini prihatin dan sayangkan negara, maka sudah lama pemimpin-pemimpin Umno-BN diboikot. Bermakna hayat BN sudah lama mati. Namun, disebabkan Umno dan BN merupakan gabungan parti yang mengamalkan politik rasuah terutama konsep menaburkan wang untuk berkuasa sebagaimana kata ramai penganalisis politik, tidak hairanlah semua perkara itu berlaku.

BN yang dikepalai oleh Umno merupakan parti berteraskan wang. Semua pemimpin utama dan pemimpin kampungan akan mengejar kebendaan untuk terus berkuasa dan mendapatkan kuasa. Dengan sekecil-kecil duit sehingga melibatkan berbillion ringgit telah menjadi tradisi dan amalan sejati mereka.

Barisan kepimpinan BN merasa bangga apabila mereka dapat menabur wang sebegitu banyak agar rakyat di bawah mereka terus menjadi peminta setia. Hanya dengan cara itu negara ini boleh mereka kuasai tanpa perlu menjelaskan konsep kerohanian secara menyeluruh. Dan dengan pendekatan itu juga Umno dapat mengelakkan rakyat secara keseluruhannya menuntut mereka menegakkan sebuah negara Islam.

Secara tidak langsung, Umno berjaya menjalankan konsep penerapan nilai-nilai Islam yang mengaburi mata rakyat. Dengan kuasa duit, mereka merencanakan aktiviti riadah dan amalan jariah seolah-olah menepati syariat Islam. Lihat sahaja bagaimana kerja amal yang disusuli dengan persembahan artis menjolok mata. Mengadakan pesta keraian secara bebas melibatkan bukan munrim dan sebagainya. Itu biasa.

Malangnya masih ramai rakyat yang begitu marahkan pemimpin banggang mereka itu tidak mengambil tindakan sewajarnya. Malah, apabila tiba ,masa pemilihan mereka pula sanggup mempertahankan segala kebobrokan pemimpin mereka pula.

Inilah wadah dan legasi sebahagian rakyat Malaysia. Mereka mudah digula-gulakan. Sebanyak mana kerajaan mahu menggunakan wang rakyat dengan kapisti tidak masuk akal sekalipun, mereka masih boleh tersenyum. Berapa ramai yang bangkit menentang dan membuat laopran kepada pihak berkuasa? Walaupun pihak yang berkenaan dicurigai ketelusannya, rakyat mesti bangkit sebagaimana rakyat Thailand dan Indinesia bangkit menuntut hak mereka sehingga kerjaan mampu ditumbangkan.

Ayuh warga Malaysia....renungilah diri dan kenalilah peribadi pemimpin kamu. Percayalah, kita tidak akan mati jika membuang pemimpin yang penuh JAHANAM dan memilih pemimpin yang mencintai ISLAM. Kita belum melunaskan lagi janji kita kepada Allah SWT; kita adalah Khalifah yang diutuskan untuk menegakkan Islam di muka bumi ini. Ingat dan Fikir-fikirkanlah!

No comments: