Thursday, October 16, 2008

PARTI KOMPONEN BN SEMAKIN GAH: UMNO SEMAKIN PARAH


Umno Terkedu Lagi...

Entah berapa kali Umno-sebuah parti kebangsaan Melayu tersentak atau dikejutkan dengan kezutan-kezutan yang diluar jangka. Tak perlu penulis menghuraikan segala macam kejutan yang telah berlalu kerana kejutan terbaru berupa saranan daripada Ketua Pemuda MCA, Datuk Liow Tiong Lai dalam perhimpunan Agung Pemuda MCA bakal mencetuskan polemik baru dalam siri krisis perebutan kuasa BN.

melafazkan kenyataan di atas kapisiti Ketua Pemuda MCA yang bakal 'pencen' tidak berapa lama lagi, Liow menyakini tuntutan yang dilaungkannya itu akan dipenuhi oleh Umno dalam situasi rasa bimbang para pemimpin mereka terhadap ancaman 'lari' dari BN semakin membungkam. LINK.


Boleh dikatakan, parti komponen BN semakin galak dan amat lantang menyuarakan pendapat serta tuntutan sejak kebelakangan ini. Sesuatu perkara yang amat jarang berlaku sebelum ini.

Malah, segala kritikan dan tuntutan yang dibuat oleh parti komponen BN amat menyesakkan Umno. Mimpi indah pemimpin Umno selama ini bakal diamuk dengan igauan buruk. Keselesaan bak Raja di Puncak singgahsana semakin menipis.

Sememangnya penganalisis politik sudah menjangkakan perkara itu akan berlaku. Dalam segala kelemahan pentadbiran dan pengurusan Parti, BN semakin tempang, walaupun mereka pernah mengaku terputusnya hubungan dengan SAPP di Sabah tidak melemahkan BN.

Bagi ahli dan pemimpin Umno, kenyataan Liow boleh diistilahkan sebagai cuba 'menderkaha'. Tetapi di pihak MCA, ianya merupakan satu tuntutan demi keseimbangan pembahagian kuasa yang sudah lebih 50 tahun pincang.

Sebagaimana kita ketahui, Usia BN sudah lanjut. Begitu juga perumpamaan manusia, dalam usia lanjut...pelbagai penyakit berjangkit akan menyerang. Kadangkala sel darah dalam badan sendiri menjadi virus merbahaya. Itulah BN.

Jika dilihat masa pengucapan yang dibuat oleh Liow, ia seolah-olah sudah dirancang dan memang bertujuan membidik tepat pemimpin Umno, terutama dua orang kuat pemuda mereka; Hishamuddin dan Khairy.

Jika selama ini Hishamuddin dengan egois menghunus keris berkaratnya, sambil melaungkan takkan Melayu Hilang di dunia...dalam sarang Pemuda MCA, rupanya beliau tidak berani menghunus keris tersebut. apa yang mampu dilakukan hanya 'membatu' sambil menunjukkan trademarknya..tersengih bagaikan Mega sale di laman E-bay (tak laku2 lagi pun).

Tunggulah apa reaksi pemimpin Umno. Apa kata mereka dan bagaimana pula bakal PM kesayangan kita Najib Hantutantuya menangkis dengan penuh berhemah. Apa yang pasti, kenyataan yang dibuat oleh Ketua Pemuda MCA itu bukanlah sekadar senda gurau kepada teman seperjuangan di pihak Umno, tetapi ia berupa AMARAN KERAS buat teman seperjuangan mereka itu dalam satu parti perikatan.

Sipnopsis kepada kejutan itu, ia turut melebarkan senyum puak MIC, PPPP, dan bermacam parti komponen BN di Sabah dan Sarawak. Bagi merka inilah masa mengambil peluang dalam kekalutan.

Akibat kedegilan: Umno akan bersendirian. Rancangan 916 - masih relevan!
Lawannnnnnnnn......tetapppppp...Lawannnnn!
Takbir...Allahu Akbar!!

No comments: