Thursday, October 23, 2008

TUTUP SHOUT BOX KELAB RADIO TKO.FM

Bukti Pengendalinya Tidak Profesional dan Takut Pada Bayang-Bayang

Salam sejahtera, Saya terpanggil untuk menyatakan semua ini kerana untuk menyatakan kebenaran...Sebagaimana sahabat tahu, penutupan sementara laman sembang (shout box) di Kelab GB radio tko.fm membuktikan pemiliknya atau DJ gaban amat takut denan bayang-bayangnya. Beliau yang megendalikan radio berkenaan sebelum PRU12, telah mendapat sambutan hangat termasuk daripada ana sendiri.

Namun, bersandarkan status amaturnya, GB gagal mengawal emosi dan telah membuktikan beliau seorang yang tidak profesional apabila berhadapan dengan kritikan. Sejak akhir-akhir ini GB yang petah berbicara, warak, dan banyak memberikan ulasan al-quran dan hadis telah terjebak dengan isu ahli jawatankuasanya yang mahu meletakkan jawatan.

Paling mengecewakan, GB telah mempolitikkan situasi ajknya yang secara sukarela berkhidmat dan sukarela mahu meletakkan jawatan disebabkan kekangan kerja sehingga beliau sendiri tertekan.

Mungkin ramai yang tidak sedar dengan apa yang telah berlaku dan apa punca sebenarnya. Walaupun yb_pmn bekas Pengerusi kelab tersebut tidak sehebat dan terkenal sebagaimana GB, namun apabila tuduhan dan tohmahan keterlaluan daripada GB kepada diri ini dan bekas Setiausaha Puteri Salsa, maka ianya perlu dijelaskan.

Biarlah ada yang mahu mengutuk diri ini, namun pendedahan perlu untuk menyedarkan orang yang alpa. Syabas GB yang HEBAT! Namun anda gagal!

Kenapa tidak mahu mengaku melakukan kesilapan dan berbincang secara profesional di shout? Takut untuk menterjemahkan kebenaran anda? Jika saudara GB benar, silakan! apa salahnya. Jangan dengan menjadi pemilik radio tko.fm, dan sudah membenci ajk lama, saudara menggunakan peluang tersebut menghentam kami. Berhujahlah secara profesional.

Kami tidak pernah takut untuk berdepan, malah sedia memghuraikan bukti bahawa saudara seorang yang autokratik. Pertama: sedarkah saudara GB bahawa apabila memaparkan blog, ianya menjadi milik umum? Tetapi kenapa ada jamaah yang menegur saudara secara adil, GB tidak dapat menerimanya?

Kedua: tuduhan saudara ekoran agak terlalu lama ajk tidak memanggil meeting dan tidak muncul di shout box, ianya mengambarkan seolah-olah kami terikat dengan satu undang-undang. Sambil memainkan lagu, saudara mentafsir pelbagai ayat-ayat dari al-quran dan hadis Nabi yang mengambarkan org yang tidak menjalankan tanggungjawab akan menerima akibatnya.

Siapa yang pernah setuju dengan perlantikan ajak itu saudara GB? Ingatkah saudara ianya adalah cadangan MAYA secara senda gurau, namun apabila terkeluar nama ajk tersebut utk memegang jawatan, kami tidak mampu melakukan apa-apa pun. Sebab, kita bukan berada di meja bulat atau di dewan mesyuarat. So..apa kesalahan kami?

Ketiga: Saudara Gb sewenang-wenangnya membuat tohmahan kepada yb_pmn dan Salsa dengan mengatakan sudah berkali-kali dihubungi melalui YM, Skype dan email...namun tiada jawapan balas. Ianya satu pembohongan nyat daripada saudara. Kami tidak pernah menerimanya walau satu msg drp anda! Jangan menuduh yang bukan-bukan kerana saudara seorang yang pandai mentafsir....

Keempat: Kenapa saudara melakukan perbincangan memindahkan famili day dari Terengganu ke Melaka hanya dengan akhi DIN MELAKA sahaja. Tak mengapalah.....kenapa tidak dimaklumkan kepada saya sebagai Pengerusi pada masa itu? Saudara tiada email saya atau no. talifon sayakah?

Kelima: adakah saudara GB memikirkan dan cuba mendapat jawapan kepada permasalahan ajk? Kita tidak membungkam! Projek membuat baju TKO banyak mengajar kesabaran saya. Tetapi adakah segala kesulitan saya luahkan kepada akhi Gb dan semua sahabat yang lain? Hanya salsa sahaja yang tahu.

Dan paling meloyakan; banyak rakan-rakan di radio tko memberi respon kepada saya waktu itu selakui pengerusi, bahawa anda seorang yang tidak mampu menerima kritikan. Malah paling malang, jika ada sesuatu komen daripada jamaah yang bersangkutan dengan forum dan artikel di tko, anda juga gagal menanganinya secara ilmiah. Bermakna anda mempertahankan apa yang dilulus terbit walupun tidak manis bagi pandangan umum.

Saya banyak meneliti sikap saudara. walupun kagum, tetapi rasa ego saudara juga tinggi. Dengan hanya perkara yang tidak jelas dan dijelaskan kepada semua jamaah dalam radio tko, tergamak anda menghantar mesej sms kepada Salsa dengan mendoakan semoga Allah SWT mengambil nyawanya , kononya agar tidak menyakiti hati kamu. Dahsyat kamu sebagi seorang yang mengaku Muslim. Sebijik seperti Mahathir yang bengang dengan Anwar Ibrahim dan mengenakannya dengan pelbagai tuduhan tanpa memikirkan apa yang telah disumbangkannya selama ini.

...bersambung..

No comments: