Friday, October 31, 2008

ABG MAD SEJID BUJAL DAH MULA TUNJUK BANGGANG DIA...


Salam sejahtera!
Minggu ini kita dikejutkan dengan pelbagai kejutan daripada Kumpulan Bank Najis (BN) terutamanya Umno. Yang paling mengejutkan adalah kenyataan Abg Mad Sejid Bujal (MB Terengganu) yang mengeluarkan kenyataan akan menguggurkan 'title' Exco yang disandang oleh Yahya Khatib ekoran kemenangan besarnya mengalahkan Senator Man Bakar dalam perebutan Ketua Bahagian Marang baru-baru ini.

Selain itu, dua Exco lagi turut disenarai hitamkan oleh beliau atas alasan yang sama. Bukan sahaja mengejut, tetapi ia menunjukkan sikap sebenar seorang Menteri Besar Terengganu yang tidak 'educated'. Ahmad Said memang dilabelkan sebagai salah seorang ADUN yang kurang cerdik di kalangan rakan-rakan YB Terengganu sendiri, tetapi disebabkan tiada pilihan, maka beliau dilantik sebagai MB Terengganu. Malang sungguh nasib rakyat Terengganu kini.

Paling banggang adalah sikapnya yang mahu melucutkan gelaran Exco terhadap tiga orang ADUN termasuk Yahya Khatib. Kebodohan Ahmad amat ketara. Sepatutnya kalau nak tunjukkan kebenggapan pun biarlah bawa bersabar. Jangan terburu-buru. Disebabkan terlalu ikutkan perasaan dan desakan pihak yang kalah, beliau terus melenting.

Semua rakyat Terengganu sedar, penasihat utama Ahmad adalah Tengku Putera Tengku Awang (Ku Tera) Speaker Kerajaan Terengganu, merangkap Ketua Bahagian Hulu Terengganu. Dua lagi orang kuat beliau adalah Matulidi (Ketua Bahagian Dungun), dan Man Bakar sendiri.

Ketiga-tiga penasihat Mad Said itu rupanya hilang sabar apabila Yahya Khatib menang dan sekaligus mengaibkan MB Terengganu. Ahmad aib, kononya Yahya tidak mendengar nasihat beliau agar menarik diri daripada bertanding menentang 'calonnya' Senator Abd. Rahman Bakar. Kelangsungan pemilihan Bahagian Marang menampakkan sedikit kewarasan ahli Umno akar umbi yang mahukan perubahan. Malah, kemenangan Yahya Khatib itu turut memberikan kemenangan moral kepada mantan MB Terengganu, Idris Jusoh, di mana anak-anak buahnya masih mempunyai sokongan.

Bagi Idris pula, kemenangan Yahya itu menampakkan sedikit sinar buatnya untuk kembali ke kancah politik setelah disingkirkan dengan aib sekali. Harapan itu tidak lain bergantung kepada Najib yang bakal menjadi PM nanti. Struktur asas politik Najib adalah di aliran 'grass root' Idris, bukannya Ahmad Said. Begitu juga dengan Ku Tera yang menang di Hulu Terengganu yang dikatakan bakal disingkirkan sekiranya Najib berkuasa nanti. Bermakna nasib Rosol semakin cerah.

Berbalik kepada Ahmad tadi...tindakannya itu amat kebudak-budakan, yang akan menyebabkan pemimpin utama Umno di Terengganu akan membuat penilaian logik berkaitan status kebijaksanaan beliau sebagai pemimpin utama Umno Terengganu.

Walaupun Ahmad tahu risikonya amat besar apabila beliau melucutkan jawatan Exco Yahya nanti, namun beliau masih bersandarkan teori 'aku berkuasa, aku boleh lakukan apa sahaja'. Namun, beliau lupa bahawa era kegemilangan Idris yang dijatuhkan oleh beliau juga berpendirian sama. Akhirnya keangkuhan Idris terus lebur. Apakah Ahmad kebal untuk menangkis itu semua? Sedangkan kini, Puteri Umno Marang membuat pendirian akan berdiri teguh di belakang Yahya Khatib walaupun apa sekalipun terjadi.

Nahaslah lu..Bang Mad weiii!

No comments: