Tuesday, April 14, 2009

Krisis Umno Terengganu: Dijangka Berlarutan

Krisis Umno Terengganu dijangka berlarutan apabila 10 ADUN memulaukan persidangan DUN pada hari kedua sidang. Ini menunjukkan rasa tidak puashati kumpulan Idris terhadap Ahmad Said berlarutan.


Sekali lagi Rosol Wahid bakal dikambing hitamkan oleh Idris demi cita-cita politiknya yang korup serta tidak bermaruah. Malah, rakyat sekali lagi jelas dipertontonkan bagaimana kumpulan ADUN BN daripada Umno itu secara terang melakukan sekali lagi tindakan 'derhaka' terhadap Sultan Terengganu yang memperkenankan perlantikan Ahmad Said sebagai MB.

Krisis kepimpinan dan Moral Umno ini memang sudah dijangka memandangkan memang wujud persengketaan nyata kumpulan Idris Jusoh dalam usaha menjatuhkan kepimpinan Ahmad.

Mereka dilihat amat terpukul dengan kejatuhan mengaibkan selepas PRU ke-12 yang lepas. Justeru, tidak ada cara lain untuk mereka kekal sebagai ADUN selain melakukan 'onar' dan meminta campur tangan PM serta TPM agar mendesak Ahmad dilucutkan jawatan mereka.

Namun, apakah kumpulan yang disokong pihak istana yang diketuai oleh Speaker Terengganu, Tengku Putera ajan berdiam diri? Kita masih ingat bagaimana bibit permusuhan dua kumpulan ini menyaksikan Idris berjaya mencantas nama-nama besar termasuk Tg Putera sendiri daripada menjadi calon ADUN kerana dianggap mengancam kedudukannnya sebagai MB.

Namun, kelicikan Tengu Putera dan Ahmad akhirnya berjaya menjadikan kumpulan Idris dan Rosol seperti orang 'sasau' yang gila kepuk.

Tunggu dan saksikan kemusnahan Umno di Terengganu seterusnya.

No comments: