Monday, January 26, 2009

Umno Yang Semakin Caca Marba...

Kesinambungan kekalahan teruk di pilihan raya kecil Permatang Pauh, disusuli dengan kekalahan memalukan BN di Parlimen Kuala Terengganu...nampaknya BN semakin caca marba dengan pelbagai kekalutan. Jika diambil kira 'lompatan' yang dilakukan ADUN Bota yang menyeberang ke kem Parti Keadilan Rakyat (PKR), bermakna, BN semakin lesu dan tenat.

Tidak ada perasaan yang mampu disembunyikan oleh pemimpin dan ahli umno dalam kes terbaru ini. Malah, secara terbuka TPM, Najib menyatakan betapa terkejut dan sedihnya beliau dengan fenomena berkenaan. Belum reda mengesat air mata di Kuala Terengganu, kini Najib berdepan pula dengan situasi sukar yang membayangkan seoalah-olah semua itu cabaran buatnya sebelum bergelar PM. Namun, angin kencang bertipu turut mengaitkan nasib beliau yang tidak akan memegang jawatan tersebut.

PM, Bodolah bagaikan bergoyang kaki dalam situasi dan kemelut melanda BN-Umno, sedangkan semua jari menuding Najib yang begitu galak mengimpikan jawatan nombor satu negara itu.

Apa yang jelas, Umno semakin menampakkan kekalutan. Cengkaman semakin longgar dan rakyat serta pemimpin semakin meminggirkannya. Biar apa pun tanggapan terhadap YB Nasharuddin (ADUN BOTA), namun, kecenderungan beliau memilih platform pembangkang melambangkan tahap 'muak' beliau dengan kedangkalan yang ada dalam Umno-BN.

Beliau boleh memilih mana-mana medium untuk berpolitik, namun kesanggupan bersama PR untuk bersama-sama menyedarkan rakyat tentang kebobrokkan BN-Umno sangat dialukan. Bukan mudah menongkah arus, tetapi kekentalan semangat yang ditunjukkan perlu dicontohi.

Umno sudah tidak relevan dan percayalah, ianya bukan sahaja dibenci rakyat Semenanjung, malah di Sabah dan Sarawak jua. Sekiranya BN dan Umno gagal melakukan perubahan drastik dan pemimpin-pemimpin mereka sanggup berzuhud demi rakyat, bermakna mereka akan berkubur dalam sedetik masa nanti.

Tidak salah rakyat menukar kepimpinan negara beralaskan sistem demokrasi yang dilaungkan BN-Umno. Cuma golongan itu bimbang, jika kerajaan bertukar, maka mereka tahu betapa sukarnya untuk mereka bangkit disebabkan kesungguhan PR membangunkan rakyat jelata kelak.

2 comments:

UMNO PARTI PENJARA said...

UMNO dalam proses baik pulih :-)















Jangan Potong Q :-)
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Sindrom Mat Salleh Celup
http://pro-faizal.blogspot.com
Suara generasi Baru
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com

Semangat Baru UMNO >> http://Blog1Malaysia.blogspot.com

pirah lah said...

pulihkan ler....
maknanya memang terukler BN -Umno tu yer???

keh keh keh