Friday, August 8, 2008

CHANDRA MUZAFFAR: CAKAP TAK SERUPA BIKIN


Hentam Nuar bagaikan Lupa Fakta Penipuan SPR & Kerajaan

Bekas orang kuat PKR, Dr. Chandra Muzaffar begitu celupar mulutnya apabila mengeluarkan kenyataan bahawa tindakan Anwar Ibrahim ke arah pembentukkan Kerajaan PR menjelang pertengahan September nanti merupakan satu rasuah politik.

Beliau mengeluarkan kenyataan seolah-olah beliau merupakan 'barua' kepada kerajaan Malaysia yang korup dan tidak bermaruah. Secara moralnya, Chandra Muzaffar lupa bahawa kebebasan bersuara adalah hak individu di negara ini, malah beliau tidak berhak mengeluarkan kenyataan sebaliknya.

"Walaupun tidak menawarkan wang ringgit kepada pemimpin BN untuk menyeberang ke PR, Anwar tetap melanggar etika dan moral serta dianggap melakukan 'rasuah politik', ujarnya kepada media kelmarin.

Chandra Muzaffar hanya pandai berkata-kata dan bagaikan orang yang lupa diri, di mana suatu ketika dulu beliaulah antara pemimpin PKR yang paling lantang menghentam kerajaan. Namun, apabila keluar daripada PKR, beliau kini mula menunjukkan taring sebenar beliau dan sudah mula menjilat ludahnya kembali.

Sebenarnya itu merupakan satu kenyataan tidak berlapik dan amat dangkal bagi seorang pemimpin yang diklasifikasikan sebagai ahli akademik yang terkenal. Beliau merupakan seorang yang emnosional dan hanya membuat kenyataan sesedap rasa sahaja.

Buktinya, kenapa beliau tidak mengulas taktik kotor yang dimainkan oleh pihak kerajaan dalam memenangi pilihanraya?. Adakah semua itu telus, sehingga beliau sanggup menuduh Anwar Ibrahim melakukan taktik kotor dan menggunakan pintu belakang untuk membentuk kerajaan.

Beliau juga lupa bahawa sepatutnya sudah lama PR boleh membentuk kerajaan sekiranya tidak ada taktik kotor di pihak kerajaan. Namun,dengan sgala perancangan licik bersama JPN dan SPR serta PDRM, maka kerajaan BN masih bernafas sehingga kini.

Sedarkah Chandra bahawa dengan kemenangan yang tidak direstu oleh rakyat itu telah menyebabkan BN/Umno menjadi porak peranda? Pemimpin BN yang menjawat jawatan Menteri bukan lagi sibuk membicarakan agenda pembangunan negara dan kesejahteraan rakyat, tetapi sibuk merasuah ahli mereka di sana-sini bagi mengekalkan kekuasaan dan jawatan yang disandang.

Seboleh-bolehnya, mereka mahu kekal bagaikan MAharaja di Puncak. Disebabkan masalah pribadi dan masalah dalaman yang tidak berkesudahan, maka pemimpin kerajaan tidak memberikan komitmen sepenuhnya dalam membangunkan modal insan serta ekonomi negara. Yang ada hanya pandai digunakan untuk dihabiskan sahaja.

Buat Chandra....pergilah depan cermin, dan renunglah diri kamu itu. Adakah kamu seorang yang matang atau termasuk dalam 'barua' kerajaan???

No comments: